Logo BWR Academie

Werk aan je zelfvertrouwen!

Wanneer mensen mij benaderen voor een workshop of training wordt er in alle gevallen gesproken over spanning en stress. Aan mij de taak om hier goed op door te vragen want de woorden spanning en stress zijn nogal een ruim begrip.

Een aantal van de hulpvragen zijn:

Hoe laat ik spanning bij mijn paard afvloeien?
Hoe kan ik mezelf blijven concentreren?
Hoe kan ik een ontspannen proef rijden?
Hoe neem ik afstand van toeschouwers?
Hoe leer ik omgaan met mijn negatieve denkpatroon?
Waarom ben ik scherp in de training en word ik op wedstrijd laks?
Hoe kan ik de hele proef eraan blijven rijden?
Hoe sluit ik me af voor de omgeving en andere factoren waardoor ik mijn concentratie verlies?

Om te kunnen pieken op wedstrijd is het belangrijk dat je de eerste regel goed leert:
Jij bent de baas van jouw gedachten!

Makkelijk gezegd natuurlijk want om de baas te worden is er heel wat doorzettingsvermogen nodig! En dan heb ik het nog niet over zelfvertrouwen!

In een van mijn vorige blogs schreef ik al over de “waarom” vraag. Wat is jouw motivatie om wedstrijden te rijden. Het “waarom” antwoord moet jouw stimulatie zijn om te trainen met je paard maar ook om te werken aan jezelf.

De waarom vraag kun je ook toepassen op jouw obstakels om te presteren. De waarom vraag laat je namelijk terug gaan naar de oorzaak van jouw belemmering.

Als we de eerste vraag pakken die ik hierboven genoemd heb:
Hoe laat ik spanning bij mijn paard afvloeien?

Als ik op zoek ga naar de aanleiding van deze vraag is de eerste die opkomt: waarom heeft je paard dan spanning? Wat zou je hieraan kunnen doen?
Op welke manier denk je dat je dit thuis kunt verbeteren? Hoe reageer jij hierop tijdens het losrijden en tijdens de proef?

In de meeste gevallen weten de ruiters of amazones deze vragen wel heel goed te beantwoorden. Na wat doorvragen en nadenkwerk lijken de antwoorden zelfs voor de hand te liggen.

Natuurlijk moet je het dan nog samen gaan vertalen naar de praktijk maar logisch nadenkwerk kan je daar ook goed bij helpen.

Het wordt moeilijker als de oorzaak bij de ruiter of amazone ligt. Bijvoorbeeld de vraag over het negatieve denkpatroon. Op de vraag waarom iemand een negatief denkpatroon heeft moet je vaak terug in de tijd. Een gebeurtenis uit het verleden, de wijze van opvoeding of de manier waarom iemand gecoacht wordt kunnen hier het antwoord zijn.

Is er een gebrek aan zelfvertrouwen? Of is de negatieve houding een gevolg van het gebrek aan zelfvertrouwen?

Hoe kun je nu zelf actief aan de slag met je zelfvertrouwen? Hieronder een aantal tips!

Zoek een buddy die dezelfde kijk heeft op de paardensport en die positief in het leven staat. Je omringen met mensen die zelfvertrouwen uitstralen helpen jouw om ook zelfverzekerder te worden. Zij zullen een positieve invloed op je hebben!

Geef complimenten en merk dat je ook complimenten gaat ontvangen. Ze zeggen niet voor niks dat je oogst wat je zaait. Complimenten zorgen ervoor dat je zelfvertrouwen toeneemt.

Stel jezelf een doel. Zorg ervoor dat dat doel haalbaar en realistisch is. Daarnaast moet je er een tijd aan hangen en tussendoelen maken. Zorg ervoor dat het een doel is wat je zo opstelt dat het je de hele periode zal motiveren om ermee aan de slag te gaan!

Hou je prestaties bij zodat je kunt zien en volgen waar de vooruitgang zit, maar ook waar je je nog moet ontwikkelen. Door volgens je plan te werken en het goed bij te houden blijf je geïnspireerd. Vaak doe je veel meer dan je denkt te doen en door het bij te houden kun je al je acties terughalen.

Wees niet bang om fouten te maken maar zie ze als ontwikkelpunten. Stel jezelf erop in dat gemaakte fouten helpen om je acties te verbeteren! Blijf niet hangen in eerder gemaakte fouten maar zet het om naar een actie!

Wees de baas over je invloeden en ga op zoek naar positieve impulsen. Ga negatieve mensen, instructeurs of collega’s uit de weg en voorkom dat je in een negatieve sfeer terecht komt. Lees een inspirerend boek of kijk een positieve film. Vermijd deprimerende boeken en andere negatieve bronnen!

Wordt de baas over je eigen gedachten. Ieder mens is geneigd om zichzelf negatief neer te zetten of te twijfelen aan zichzelf. In plaats van: Dat lukt me nooit ga je denken: ik ga dit oplossen of ik ga dit uitvoeren!

Maak je glimlach en dwing je zelf tot die glimlach. Naast dat het aanstekelijk is straal je veel meer zelfvertrouwen uit! Zelfs als je een dip hebt kun je jezelf eruit halen door te glimlachen! Weet je dat je stem zelfs prettiger klinkt als je glimlacht?

Zorg voor een goede houding. Sta of zit rechtop en laat je schouders niet zakken. Voorkom een houding waaruit af te lezen valt dat je onzeker bent of dat de situatie je niet interesseert. Je houding heeft direct invloed op hoe je innerlijk voelt en is dus van invloed op je zelfvertrouwen.

Tot slot je uiterlijk vertoon. Zorg dat je draagt wat jou lekker zit en wat gewaardeerd wordt. Je zult merken dat je je beter voelt als je er goed en verzorgd uit ziet. Daarnaast zorgt een prettig uiterlijk vertoon voor complimenten. Je hoeft echt geen dure kleding te dragen, maar zorg wel dat de kleding goed past bij jouw figuur maar ook bij jouw wijze waarop je je wilt presenteren.

Delen:

Andere artikelen:

De BWR Academie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.