Logo BWR Academie

Hoe ga ik trainen met een trainingsschema?

oe train je jouw paard? Wanneer train je zwaar en wat is een lichte training? Wanneer geef je je paard een vrije dag? Wat doet de training met het paardenlichaam? Allemaal onderwerpen die aan bod kwamen tijdens de tweede avond van de Midwintersessies van Bewust Wedstrijd Rijden. 

Toch is het heel belangrijk als je het over trainingsleer en trainingsschema’s hebt dat je eerst kijkt naar andere zaken.  

Zo is enige kennis van de bouw van het paard, de mogelijkheden en onmogelijkheden al een belangrijk uitgangspunt. Een paard wat zwaar gebouwd is kun je absoluut trainen voor de renbaan maar de kans dat het paard een race zal winnen tegenover alle op snelheid gebouwde paarden is ernstig klein.  

Ook is het belangrijk dat je weet hoe het paardenlichaam globaal werkt. Ik heb het dan met name over het ademhalingsstelsel, bloed, bloedvatenstelsel en het hart en de werking van spieren en pezen. Wanneer je aan de slag gaat met bepaalde trainingen werk je namelijk toe naar een optimale belasting van het lichaam en wanneer je niet weet wanneer een paard over zijn adem gaat en wat een vlugge ademhaling doet met hart en longen, kun je nooit je training volledig op je paard aanpassen. Natuurlijk speelt daar ook een stukje ervaring in mee. Hoe meer verschillende paarden je bewust getraind hebt, hoe makkelijker je om kunt gaan met de manier en wijze waarop jouw paard aanpakt in de training. 

Als derde is het van belang dat je weet op welke manier een paard leert (trainingsprincipes). Je kunt wel een bepaalde wijze van training inlassen, maar als jouw paard je niet begrijpt of als er sprake is van onvoldoende kracht  bij het paard, zal je training weinig tot niets goeds voortbrengen. 

Tot slot zijn er een aantal management beslissingen die je voor jezelf moet bepalen. Trainen bestaat namelijk niet alleen uit rijden of longeren, maar bestaat ook uit een gedeelte actieve rust. En daar heb je weer ruimte voor nodig zoals paddock, weide, uitloop of stapmolen. En hoe fit ben je zelf? 

In het kort een aantal weetjes die van belang zijn bij de training van een paard: 

  1. In rust ademt een paard 8 tot 14 keer per minuut en in training loopt dat op tot 133 keer per minuut 
  2. In rust wordt er per keer 80 liter zuurstof ingeademd en uitgeademd en ik training is dat maar liefst 1700 liter per minuut. Dat is minimaal 20 keer zoveel dan in rust 
  3. Bloedsomloop zorgt ervoor dat het bloed alle delen van het lichaam bereikt 
  4. Cellen worden voorzien van zuurstof en voedingsstoffen en afvalstoffen kunnen het lichaam verlaten 
  5. Bloed bestaat uit plasma: 90% water en verder eiwitten, zouten, voedingsstoffen, hormonen en afvalstoffen 
  6. De hoeveelheid bloed bedraagt 7% van het lichaamsgewicht (paard van 600 kg heeft ca. 42 liter bloed) 
  7. Hart is een holle spier die functioneert als een pomp 
  8. Kleine bloedsomloop bestaat uit hart en longen 
  9. Grote bloedsomloop bestaat uit hart en weefsels 
  10. In rust slaat het hart 28-40 slagen per minuut 
  11. Langzame spiervezels: trekken langzaam samen maar kunnen dat heel lang volhouden, deze hebben zuurstof nodig om samen te trekken 
  12. Snelle spiervezels: kunnen meer en sneller kracht leveren maar zijn sneller moe, deze hebben geen zuurstof nodig 
  13. Daarnaast is er een mengvorm van langzame en snelle spiervezels 
  14. Door invloed van belasting kunnen de cellen tot ontwikkeling komen 

Een aantal tips die je moet weten als je je paard gaat trainen: 

  • Zorg er voor dat je paard zich goed en fit voelt. Het is bewezen dat een paard dat gestrest is langzaam leert; 
  • Zorg ook dat je zelf in een goede gemoedstoestand bent.  
  • Als een paard iets moeilijk vindt om aan te leren, doe het dan telkens op dezelfde plaats. Paarden onthouden veel beter dan mensen wat waar gebeurde en daar kun je je voordeel mee doen. Het kan overigens ook in je nadeel werken als een paard leert om bepaald vluchtgedrag te uiten op een bepaalde plek. 
  • Wanneer je een hulp geeft in de vorm van druk of iets wat het paard minder plezierig vindt en je neemt die hulp weer weg, zal je paard de reactie dat hij op dat moment gaf onthouden en het de volgende keer sneller weer doen. 
  • Geef één hulp tegelijk. Hoe verder je komt in de africhting, hoe sneller je de hulpen achter elkaar kunt geven. 
  • Fouten die door je paard gemaakt worden zijn niet erg. Het geeft je de mogelijkheid om duidelijker uit te leggen wat je bedoelt en het is nu eenmaal de manier waarop een paard leert. 
  • Lichamelijk fit = mentale opstap 
  • Lichamelijk fit = betere begeleiding van je paard 

Maar wat doe je nu in de training. In principe train je drie hoofdonderdelen, namelijk KRACHT, SOUPLESSE en UITHOUDINGSVERMOGEN. Wanneer je je hiermee bezig houd, verbeter je het lichaam en het lichaamsgebruik van je paard. 

Het ene paard is ontzettend lenig en vlug en dat kun je over het algemeen terug zien aan het paard. Je zult bij dit paard  moeten werken aan een stukje krachtopbouw. Een ander paard is ontzettend krachtig gebouwd en blijft door de massa wat achter in de lenigheid. Met dit soort paard zal je de focus leggen op souplesse en uithoudingsvermogen. 

Door training verstoor je altijd het biologisch evenwicht, dat valt onder de noemer TRAINEN. Het getrainde lichaam heeft rust nodig om zich aan te passen, dat is de HERSTELTIJD. Verder is het lichaam van het paard gebouwd op 16 uur beweging per dag, dat heet ACTIEVE RUST, dus paddock, weidegang, enz. 

Er zijn ALGEMENE OEFENINGEN: het dressuurmatig rijden of bewegingsvorm gericht op de ontwikkeling van het gehele lichaam, SPECIFIEKE OEFENINGEN: gericht op het trainen van techniek, uithoudingsvermogen, snelheid en kracht en er zijn WEDSTRIJDOEFENINGEN: trainen van het specifieke prestatievermogen. 

Om het PRESTATIEVERMOGEN te verbeteren ga je aan de slag met het hele paardenlichaam. Deze training zorgt ervoor dat hart en longen meer ontwikkeld worden, dat er een beter zuurstof transport plaats gaat vinden en dat er meer rode bloedlichaampjes gevormd worden die zuurstof opname mogelijk maken. Tot slot versterk je de fysieke en psychische mogelijkheden waardoor blessures kunnen worden voorkomen. 

Om vooruitgang met je paard te boeken is het van belang dat je dus minimaal drie keer per week traint om het lichaam te verbeteren en dat afwisselt met andere soorten training zoals een lichte training of een onderhoudende training. 

Er zijn een aantal vormen van training die ik nader toe wil lichten: 

Warming up:  

  • rustige ontspannen arbeid 
  • lichaamstemperatuur stijgt 
  • circulatiesysteem komt op gang 
  • activatie van reactiesnelheid en bewegingsgevoel 
  • Banden, spieren en pezen worden soepeler en elastischer 
  • Doel: basis om door te trainen 

Intervaltraining 

  • Nieuwe trainingsprikkels voordat lichaam hersteld is van vorige prikkel 
  • Korte perioden intensieve arbeid afwisselen met stappen of rustig draven om hartslag te verlagen 
  • Doel: nodig voor prestaties waarvoor een hoog duurprestatie vermogen als een hoge mate van kracht en snelheid vereist is 

Duurtraining 

  • Lange tijd op dezelfde manier bewegen met lage intensiteit 
  • Langzaam opvoeren door reprises geleidelijk iets langer te maken met dezelfde intensiteit of iets intensiever met kortere tijdsduur 
  • Doel: training van langzame spiervezels, bevordering aanmaak rode bloedlichaampjes, versterking hart en longen 

Cooling down 

  • De beste voorbereiding op een nieuwe training 
  • Komt in grote lijnen overeen met de warming up 
  • Voldoende uitstappen 
  • Afsponsen of droog wrijven  
  • Langer laten uitstappen in stapmolen na zware training 

Om te gaan werken met een gepast en werkend trainingsschema zal je dus een goede kennis moeten hebben van je eigen paard. Vind je dit nog lastig vraag dan eens advies aan je eigen trainer. 

Een aantal tips om ermee aan de slag te gaan: 

  • Beoordeel conditie en bespiering in combinatie met je einddoelen en tussendoelen 
  • Benoem positieve punten 
  • Benoem ontwikkel punten 
  • Train dit 3 keer per week om te verbeteren 
  • Dagelijkse training in combinatie met actieve rust om te onderhouden 

Delen:

Andere artikelen:

De BWR Academie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.